FI | EN

Ammattilentäjän lupakirjakoulutukset

CPL(A)-ansiolentäjän lupakirja

Avaa kaikki | Sulje kaikki

CPL(A)-koulutuksen tavoitteena on kouluttaa PPL(A)-lupakirjan haltija sille pätevyystasolle, että hän voi toimia ohjaajana kaupallisessa ilmakuljetuksessa lentokoneella. CPL-lupakirjan haltijan oikeudet ja ehdot määräytyvät osan FCL mukaisesti. CPL(A)-lentokoulutus suoritetaam kokonaisuudessaan SEP-luokan ilma-aluksella.

Kurssille pääsyvaatimuksena on PPL(A)-lupakirja + 150 tuntia lentoaikaa.

CPL-lupakirjan haltijalla tulee olla luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus, mikäli lupakirjan oikeuksia käytetään kaupalliseen lentotoimintaan.

Koulutus on kokonaisuudessaan 25 tuntia lentokoulutusta. IRA(A)-kelpuutuksen haltijalle 15 tuntia. Mikäli oppilaalla ei ole NF-kelpuutusta, tulee CPL(A)-koulutuksen aikana lentää lisäksi 5 tuntia yölentokoulutusta.

CPL(A)-teoriakoulutus IR(A)-kelpuutuksen haltijalle: 200 tuntia etäteoriaa (englannin kielinen) + 20 tuntia lähiteoriaa.

ATPL(A)-liikennelentäjän koulutus

Avaa kaikki | Sulje kaikki

Liikennelentäjän lupakirja oikeuttaa toimimaan usean ohjaajan ilma-aluksen päällikkönä kaupallisessa ilmakuljetuksessa.

• PPL(A) -lupakrja
  • minimissään 21 v ikä haettaessa lupakirjaa
  • luokan 1 lääkettieteellinen kelpoisuustodistus

PPL(A)-lupakirjan haltijalle teoriakoulutus 650 tuntia etäteoriaa (englannin kielinen) + 65 tuntia lähiteoriaa (englannin kielinen) + 65 tuntia lähiteoriaa. Mahdollinen IR(A) tai CPL(A)-kelpuutus vähentää etäteorian määrää.

Ohjelman rakenne

Ohjelman kulku lyhyesti (18kk)

PPL(A)-yksityislentäjän lupakirja + 150 h lentoaikaa

CPL(A)-ansiolentäjän lupakirja: 25 h lentokoulutusta + 220 h teoriaa

ATPL(A)-liikennelentäjän lupakirja: 650 h teoriaa (mahd. CPL(A) lupakirja vähentää teoriaa).

Mahdolliset kelpuutuskoulutukset

Haluatko ammattilentäjäksi?

Pirkanmaan lentokoululla on vuosien kokemus ammattilentäjien koulutuksesta. Meillä voit suorittaa ansiolentäjän tai liikennelentäjän lupakirjan. Nyt voit suorittaan sähkö- ja automaatiotekniikan insinööritutkinnon (AMK) sekä liikennelentäjän lupakirjan (ATPL) samanaikaisesti. Tarkemmat kuvaukset koulutuksista sekä hakulomake löytyvät alta.

Insinööriksi ja liikelentäjäksi samanaikaisesti

Nyt on mahdollista suorittaan sähkö- ja automaatiotekniikan insinööritutkinto (AMK) sekä liikennelentäjän lupakirja (ATPL) samanaikaisesti.

Lentokoulu Pirkanmaa Oy:n lentolupakirjaan tähtääviä ATPL- opintoja on mahdollista sisällyttää osaksi Xamkin sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopintoja.

Lentokoulutuksen ja sähkötekniikan insinööriopinnot yhdistäneille ammattilaisille on lentoalalla nyt kysyntää. Xamkin ja Lentokoulun Pirkanmaan yhteistyö vastaa tähän tarpeeseen. Lentokoulutuksen hyväksytyistä opinnoista voidaan insinööritutkintoon sisällyttää pääsääntöisesti 45 opintopistettä.

Sisällytettävien opintojen laajuus riippuu opiskelijan suorittaman lentolupakoulutuksen laajuudesta. Lentokoulutukseen on haettava erikseen, hakemuksen voi tehdä jo ennen opintojen alkua. Lentokoulu Pirkanmaan järjestämä lentolupakoulutus on maksullista ja sitä järjestetään Mikkelissä.

Lisätietoa lentokoulutuksesta sähköpostitse: erkki (@) airspark.fi